CD AMALA-Suita Romani Traje Brizanija pomeni nov
pristop k etno glasbi z vidika zlitja romske glasbe z elementi jazzovskega
občutja ter urbanega zvoka sodobnega orkestra z dodanimi električnimi
inštrumenti. Pri tem je avtorju uspelo ohraniti avtentičen, a odlično posnet
zvok originalnih romskih inštrumentov in vokala.. V našem kulturnem prostoru
pomeni CD AMALA-Suita Romani Traje Brizanija osvežitev in kvalitetno
nadgradnjo svetovne etno glasbe s svetovno urbano glasbo. LJ..28.11.2004 Jani Golob |
SUITA ROMANI Imer Traja Brizani je po
osmih projektih, ki so dokumentirani na komercialno dostopnih nosilcih zvoka,
že dodobra znan v delu slovenske glasbene javnosti. Rojen je bil leta 1958 v
Prištini v družini Uke Brizanija, ki je ob tem času ustanavljal zabavno
glasbeni orkester pri tamkajšnji radijski postaji. Podobno kot oče, katerega
identitetne in profesionalne poti so nihale med romskimi koreninami in
vsakodnevnimi stiki s pretežno neromskimi sosedi in sodelavci, ostaja tudi
Traja Brizani nekako razpet med Romi in Neromi, zavezan predvsem glasbenemu
poslanstvu. Po eni strani si glede na romsko poreklo in avtorstvo pesmi v
romščini prizadeva izboriti prostor med Romi, katerih kulturni obrazci
slonijo na zavesti o večgeneracijski navzočnosti na Slovenskem in s katerimi
dejansko nima veliko skupnega, po drugi strani pa si vztrajno zagotavlja
ustrezno mesto med jazz glasbeniki na Slovenskem. Je zagnan posameznik, ki se
zaveda pomena glasbene preteklosti, sedanjosti in prihodnosti neposrednega
družinskega okolja, in ki želi pustiti za sabo izrazito glasbeno sled. Poleg
raznovrstnih glasbenih izkušenj na področjih komponiranja, prirejanja ter
igranja bas kitare in inštrumentov s klaviaturo, si prizadeva dokončati
študij muzikologije na ljubljanski univerzi. V Brizanijevem opusu se srečujejo romski in
jazzovski glasbeni idiomi, značilnosti različnih »etno« proveniencij in sodobnih
popularno glasbenih trendov. Vse to je razvidno v osrednji skladbi tega albuma,
ki jo je poimenoval Suita Romani (rom. Romska suita). Suita kot glasbena
oblika bi bila izredno primerna za kreativno navezovanje različnih
glasbeno-plesnih tradicij, ki so jim Romi v različnih okoljih dali kreativni
pečat (npr. csardas na Madžarskem, t1amenco v Španiji, čoček v širšem
balkanskem prostoru), mogoče celo v kontekstu mitizirane poti Romov iz
pradomovine v južni Aziji, kot jo je bilo mogoče zaslediti v filmih (npr.
Latcho Drom, Romany Trail), na diskografskem projektu Road of the Gypsies ali
pa v odmevnem koncertnem projektu Magneten / Gipsy Caravan. Brizanijeva Suita
Romani se sicer začenja z idejo indijske pradomovine, ki jo pričara bogata
paleta glasbenih vzorcev - ti že takoj sugerirajo značilno zavest o
bogatstvu sobivanja v raznovrstnosti. Sledi jim zvok, ki spominja na nekakšno
usodno eksplozijo, po kateri bistveno reducirana zvočna slika napoveduje
eksodus preživelih. Pot naprej vendarle ne pelje po zemljepisni temveč po
časovni plati. Stilizirana tradicijska zvočnost španskega juga se na koncu
prelevi v moderno zvočnost, značilno za osrednje populamoglasbene idiome. Druga skladba na albumu,
Tu (rom. Ti), je nastala že pred desetletji, avtorja pa je, kot zatrjuje,
navdihnilo srečanje s glasbo J. S. Bacha. Tretja skladba, Romano rat (rom.
Romska noč), v značilni eklektični maniri združuje Ravelovo miselnost v
Boleru, kjer zanimivost ponavljajoče se teme zagotavlja spreminjajoča se
inštrumentacija ter zvok, ki zbuja neposredne asociacije na arabski svet in v
katerem tradicijska podolžna balkanska f1avta kaval zveni kot egipčanski
sorodnik nai. Četrta skladba, My Gipsy heart (angl. Moje cigansko srce), je
zasnovana avtobiografsko, oblikovna struktura pa naj bi reflektirala
avtorjevo življensko odprtost. Peta skladba, Mura (slov. Mura), je nastala
pod vplivom starejše skladbe avtorjevega očeta za mandolinski orkester,
neposredna zunaj glasbena asociacija so bili prekmurski Romi ob reki Muri,
slogovne značilnosti pa segajo vse do ruskega ozemlja. Šesta in hkrati zadnja
skladba, Suno (rom. Sen) se navezuje na idejo odprtosti - sanje ne poznajo
meja in bodo še naprej vodilo Traji Brizaniju na poteh glasbenika
in Roma. Dr. Svanibor Pettan |